péntek, augusztus 22, 2014

Padlizsán télire


Az első évben, amikor Toscanban már igazi termelés folyt, azon voltunk, hogy minél több ízt, zöldséget, gyümölcsöt megőrizzünk a tél számára.

Ez volt a kísérlet éve, nemcsak rengeteg lekvár, savanyúság, befőtt készült, de fagyasztottunk le patisszont (nyersen, rántva), cukkinit, főztem be lecsót stb.

Aztán rájöttünk ez nem annyira a mi utunk. A lecsó, az nyáron lecsó és kész. Üvegből kiöntve egyszerűen nem olyan az íze, nem az a hangulat. A cukkini löttyedten szétfolyt olvasztás után, a rántott patisszonnak hűtőszaga lett, a paradicsomlé nem fogyott, szóval szép lassan beláttuk, ha egyszer úgysem fogy, csak azt kell eltenni, amit tényleg meg is eszünk.

Padlizsánnal eddig nem volt gondom, mert nem volt padlizsánom. Idén viszont végre sikerült, vettem tíz tövet, rengeteget locsoltam, nos ez nem lett "totál bio", mert a magaságyásban már nem volt hely, ezért kénytelen voltam adni neki az első hónapban egy kis kombinált műtrágyát és Volldunger nevű szintén műtrágyaféleséget. Én sem támogatom, de nekünk olyan homokos a veteményesünk, mint a Szahara, kínlódtunk négy évet, mire beláttuk: vagy magaságyás, vagy ha szabad föld, akkor egy kis műtrágya, mert annak semmi értelme, hogy négy hónapon át locsolunk, gazalunk valamit, és a növény csak kínlódva vegetál, szenved, mert nem kapja meg a szükséges tápanyagot, és a termés is ennek megfelelő silány, pici, sérült, beteg...

Szóval, idén ilyen szempontból az elveket felváltotta a praktikum és lett sok-sok padlizsán, de mit kezdjünk vele? A szomszéd JÓzsit kérdeztem, ők nagy padlizsán "téliesítők", ők pedig egyben, héjastól megsütik tárcsán a padlizsánokat, utána lehúzzák a héját és így fagyasztják le. Elmondásuk szerint nincs hűtőszaga, csak kiengedik, és abból készítik a padlizsánkrémet.

Úgyhogy én is így tettem. 

UTÓIRAT: mielőtt belekezdtek, feltétlenül olvassátok el a bejegyzés alatti hozzászólásokat is, mert Sziszinek köszönhetően kiderül, hogyan is kell ezt teljesen precízen csinálni, hogyan kerülhető el, hogy bebarnuljon a padlizsán!

UTÓIRAT 2. : kaptam még egy nagyszerű levelet, Anna-Máris küldte egyenesen Erdélyből, úgyhogy első kézből származik az információ  , azonnal közzé is teszem, nektek is szeretettel ajánlom kipróbálásra, Anna-Máriának pedig ezúton is köszönöm, hogy megírta! 

"Kedves Judit!


Erdélyben élek, így a padlizsánkrém témában otthon vagyok:)) 60 kg szoktam télire lesütni. Én is egészben sütöm,kint a szabadban, szén fölött, rácson. Sütés előtt villával megszúrom itt-ott, hogy a keletkező gőz tudjon távozni. Miután megsült edénybe teszem,jól lezárom. A keletkező gőzben a padlizsán ledobja a héját:)) könnyebb hámozni. Ezután alaposan lecsurgatom a levét, akár egy egész éjszaka. Húsőrlőn darálom, zacskózom, fagyasztom. Mindig szép fehér a húsa és soha nem volt keserű. Mindig este veszem ki a fagyasztóból,szűrőbe teszem, így reggelig lecsöpög. Tojássárgával, mustárral, olajjal sóval habosra kavarom spirálos mixerrel, nem botmixerrel.Végül apróra vágott lilahagymát kavarok bele. A fokhagymát is szereti:)) sőt a petrezselyemzöld sem rossz bele."









2014. október: az első adag krémet már el is készítettem, nagyon finom lett, és végre valóban nincs "hűtőíze-szaga", teljesen olyan, mintha friss padlizsánból készült volna. 

Szoó Judit2014.09.11 09:09:24
Szia Markata,

köszönjük szépen ezt a tapasztalatot is, nálam biztosan megy a kipróbálandók egyre hosszabb listájára 
 Info  Töröl
Markata362014.09.10 21:22:17
sziasztok. szóval én is házi majonézt készítek a padlizsánkrém alapjához. idén kipróbáltam olaj helyett kókuszzsírral. az eredmény ugyanolyan jó, az állaga lett keményebb. én is kinn sütöm meg, de a padlizsánt nem mixelem, nem turmixolom, kizárólag deszkán apróra vágom( mint a spenótot). egyszerűen imádnivaló.
 Info  Töröl
Szoó Judit2014.09.03 13:29:02
Én is, mindenkinek. Annyi hasznos dolog összegyűlt a témában már, hogy egy önálló bejegyzést is szánok majd neki. Én is köszönöm a sok segítséget, szerintem is, most már mind profi padlizsán-feldolgozók lehetünk ennek köszönhetően. 
 Info  Töröl
Sziszi2014.09.03 12:34:37
Köszönöm Anna-Máris szakszerű leírását. Majdnem én is úgy készítem annyi különbséggel, hogy nem szoktamm lábasban letakarni és ledarálni. Ki fogom próbálni!! Azt tapasztaltam hogy ha kellően megsütöm a mixer úgy is szétdarabolja. (Persze elképzelhető nem olyan tökéletes mint az övé) Végiggondolva sütés közben is kijön a keserű leve de az általam citromos vízbe téve majd kis vízzel leöblítve és lecsöpögetve eltávozik. Sosem gondoltam végig, szóval én is tanultam 
No ezt a témát jól körüljártuk most már jöhet télen a finom padlizsánkrém 
További sikereket kívánok, jó kisérletezgetést!
 Info  Töröl
Szoó Judit2014.09.02 21:28:14
Ahogy mondod: azért kell besózni, hogy "kidobja" a keserű levet, amit aztán leöblítünk róla, és elvileg így biztosítjuk, hogy ne mehessen kárba az étel. MÁr egy csomószor ki akartam próbálni, mi van mégis, ha egyszer nem sózom be, de annyira sajnáltam volna, ha tényleg keserű lesz, és ki kell dobni azt a finom padlizsánt, hogy inkább hagytam. De most már teszek egy próbát, mert úgy látom, hogy ez egy felesleges aggodalom részemről, és szerencsére még mindig van sok padlizsán.  Közben kaptam egy konkrét receptet is, beírtam a bejegyzés "utóiratába" azt is. 
 Info  Töröl
Sziszi2014.09.02 20:52:45
Nekem még így megsütve sohasem lett keserű. Amikor viszont grilezem a padlizsánt befűszerezés után mindig gyümölcsmosó tálra rakom ahol a sok lyukon a keserű leve ki tud csöpögni . (Szerintem a sózás miatt jön ki a keserű leve, megsütve viszont sosem tapasztaltam keseresedést ) Azt gondolom mindenki úgy csinálja ahogy neki a legjobban bevált. Ha Te félbevágva sütve érzed biztonságosabban tedd úgy. 
 Info  Töröl
Szoó Judit2014.09.02 17:14:03
Ááá, így már értem. Nálam több sebből is vérzik a történet, mert tényleg, régen valóban olvastam, hogy nem jó fémmel (késsel) hozzáérni: én pedig ugye eleve félbevágva be szoktam vagdosni is, majd besózni, na itt már azonnal annyi a szép színének, nálam ezért mindegy is lenne a citromos mártogatás. (Ezért nem értettem, hogy minek fagyasztás ELŐTT törölgetni vele, hisz mire megsül, már tiszta barna, hogy tud azon utólag segíteni a citrom?  De csak ha nem egyben sütjük, akkor van így, a-haaa! (Megvilágosodás...)  Megmondom, én jobban tartok attól, hogy egyszer keserű lesz, mint amennyire érdekelne a bebarnult színe, ezért továbbra is inkább félben fogom sütni, sózás-öblítés után, de nagyon köszönöm, hogy leírtad a teljesen szakszerű módszert, akkor így érdemes igazán precízen nekiállni!  Ki fogom egészíteni akkor rád hivatkozva a bejegyzést!
 Info  Töröl
Sziszi2014.09.02 16:29:20
Kedves Judit!
Én egészben szoktam megsütni a padlizsánt faszénen vagy tepsiben (Ha tepsiben sütöm akkor a padlizsánkrémnek nem lesz füstös íze) Tehát mivel a végeit nem vágom le nem érintkezik a levegővel a padlizsán így nem is fog oxidálódni. Amikor a külselyén kialakul egy szenes réteg és megmozgatva érzem a padlizsán lazán mocorog benne ,akkor fakanállal (inkább falapáttal) levágom a végét , szétbontom és kiemelem a padlizsánt a citromos vízbe.
 Info  Töröl
Sziszi2014.09.02 15:15:45
Puskás Ági rátapintottál alényegre . Ezzel a módszerrel valóban az oxidálódását akadájozzuk meg. Semmi baj nem lesz abból Judit, hogy nem tetted citromos vízbe fagyasztás elött ,
csupán kicsit barnább lesz . Szerintem az izén nem fog érződni. Van még egy dolog amit én be szoktam tartani, hogy a padlizsán husához nem szoktam fémes eszközzel hozzányulni mert az is elősegíti az oxidációt.
 Info  Töröl
Szoó Judit2014.09.02 15:14:50
Nem kizárt, de mire megsül, az már barna. Akkor inkább előtte kellene citrommal kenni, ahogy az almát is felhasználás előtt tesszük citromos vízbe, ha nem akarjuk, hogy megbarnuljon (pl. citromos pite). De én is csak tippelek  , a padlizsán lehet, hogy másképp "működik", kíváncsian várom én is a "megoldást". 
 Info  Töröl
Puska Ági2014.09.02 12:42:19
Nem vagyok gazdálkodó, tehát nem biztosan jó, amit írok, de szerintem általában a citromnak és a citromos víznek a zöldség 'megbarnulásában' van szerepe. Éppen a padlizsán az, ami nagyon gyorsan oxidálódik. Szerintem.
 Info  Töröl
Szoó Judit2014.09.02 09:53:45
Köszi szépen  Nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit tapasztalok, én csak simán fagyasztottam. A citromos víz szerepe az lenne pont, hogy ne legyen hűtőszaga, vagy semmi praktikus oka nincs, "csak" az, finomabb legyen a krém? 
 Info  Töröl
Sziszi2014.09.02 09:21:37
Én már így rakom el évek óta, annyi különbséggel, hogy fagyasztás elött egy kis citromos vizbe is beleteszem. utána megtörölgetem majd zacskózom. Nekünk nagyon bejött így . nincs a belőle készült krémnek semmi mellékíze. További sikereket kívánok Neked szeretettel. Nagyon szeretem az aoldaladat!!!
 Info  Töröl

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése