csütörtök, március 06, 2014

Mini fóliaalagút házilag, 10 perc alatt


Mini fóliaalagút házilag, 10 perc alatt

(Ha elolvastad, ide kattintva azt is megnézheted, milyen csodákat neveltem ez alatt a pici fólia alatt) :) 





Mikor a palántanevelés rögös iskolájában értelmemmel képes voltam már különbséget tenni a fűtött fólia, és a fűtetlen fólia alatti hajtatás között, és képes voltam értelmezni is a vetőmagos tasakok hátulján lévő, erre vonatkozó információt, nem hagyott nyugodni a gondolat, hogyan tudnék minél egyszerűbben egy kis fűtetlen fóliasátrat csinálni? Még egyszer olyan nagy munkába nem akartam fogni, mint amivel a melegágyás készült, valami egyszerűbbre gondoltam.

Elképzeltem már azt is, hogy a magaságyásra kellene telepíteni valamit, valami keretet, hiszen a magaságyás rétegzett talaja, a bomlási folyamatok következtében hőt termel, gyorsabban kelnek a magok, ezt a páratlan tulajdonságot vétek lett volna nem kihasználni, tehát már legalább az megvolt, hogy hová fogom építeni a hideg fóliát. A kérdés már csak az volt, miből?

Gondolkodtam a fa vázon, amit a melegágyhoz használtam, de a faanyagomat elvitte az a munka, venni csak emiatt nem akartam.

Átgondolva, hogyan is néz ki egy igazi fóliasátor, átfutott az agyamon, mi lenne, ha nagy méretű hulahopp karikákat vennék, félbevágnám, és azokat tűzném le, de ezt is drága mulatságnak gondoltam, másrészt szerintem nem lenne elég stabil.

Bóklásztam egyik nap a kertben, míg elbambulva gyakorlatilag kecsesen átestem egy darab síkhálón, amit az út közepén hagytam egy korábbi munka miatt. Ahogy lenéztem rá, majd felemeltem, kicsit meghajlítgattam, azon nyomban kigyúlt fejemben az isteni szikra, és abban a pillanatban már tudtam, hogy mini fóliasátram elkészült, csak még nem csináltam meg. De a lelki szemeim előtt én már készen láttam.

A síkháló tulajdonképpen tavaly nyár óta családtag nálunk. Annyit vettünk már belőle, hogy kb. két komplett lakóparkot alábetonozhattunk volna, ámde mi természetesen nem betonozás céljából vesszük kereskedelmi mennyiségben. Akkor kerültek hozzánk tesómék kutyái kölcsönbe, de állandóan átbújtak a drótháló alatt, beleakadt a láncuk, nem tudtak visszajönni, szóval csak gond volt mindig. Az egyik szomszéd kérdezte, hogy miért nem ásunk le síkháló csíkokat 30-40 centire, úgy, hogy rálógjanak a dróthálóra is a föld fölött, azon nem mennek át a kutyák! És láss csodát, a módszer működött, azóta nem tudom, hány ívet vettünk már, mert rájöttünk, kitűnően működik a kecskéknél is, azok is olyan kis helyen képesek átbújni a karám deszkái között, hogy körbepakoltuk azt is síkhálóval. A kutyáink sem normálisak (nem a tesóm kölcsönkutyái, nekünk is van két pulink), mert kutya létükre képesek mindenre felmászni, amin létraszerű fokok vannak, bemásztak a kecskékhez is egyszer. Mióta viszont erődítményként körberaktuk a karámokat is hálóval, teljesen betörésbiztos minden a birtokon (állati szemszögből legalábbis).

Na szóval, a síkháló jó rugalmas, könnyen formálható, megvolt a nagy ötlet, hogy ívben meghajlítok egy részt, és arra feszítem a fóliát! Az ötlet jó volt, csak azon gondolkoztam, a kis négyzethálók között hogy fogok benyúlkálni locsolni, palántázni, vetni az ágyásba? Gyorsan rájöttem tehát, hogy nem kell egy komplett síkháló, csak egyetlen csíkot kell belőle levágni, illetve annyit, amilyen hosszúra akarom a mini fólia alagutat. (A képeket látva érthetőbb)

Szépen leszabtam három darabot erővágóval, és egy szél tépázta takarófóliadarabból csíkokat téptem, azokta egyenként felkötözgettem a metszési pontokra, nehogy kihasítsák a kiálló maradványok a fóliát.

A melegágy készítéséből pont egy akkora darab fólia maradt ki, amivel be tudtam fedni a mini fűtetlen fóliámat, tehát pillanatok alatt elkészültem, és nagyon-nagyon büszke voltam megint magamra.

El is vetettem bele olyan magokat, melyek fűtetlen fóliában hajtathatók, karalábé, kelkáposzta, maradt még ki brokkoli és karfiol magom, maximum nem fognak kikelni.

Képek:
1. Íme, a síkhálóból kivágott "csík". A két végén levágtam 2-2 keresztcsíkot, hogy minél mélyebben és stabilabban tudjam a földbe nyomni.
2. Előbb betekergettem a vágási felületeket, a felső képen látszik jobban, és ráterítettem a fóliát. TÉglám már nem volt, ezért földdel temettem be az egészet körbe-körben.

3 megjegyzés:

  1. Kedves Judit! Most olvasom a feltett levelet, ugyanis keresgélek mini sátor fóliatartót, mert a régi amit már több éve vettem a Lidl-be már eléggé tönkre ment. Már a fóliát régen kicseréltem erősebbre. Már több éve ültetek alá salátát, de 2 éve már megpróbálkoztam paprkával és paradicsommal, csak egy baja volt, hogy gyorsan kinőtték magasságban és így tavaly is facölöpeket vertem le és így megemeltem a főliát. Elég macerás és a szél is gyakran megrongáltam. Nagyon ötletes amit itt látok a fényképen és elhatároztam, hogy vásárolok én is ilyen síkhálót, gondolom, hogy ahol az építési anyagokat lehet kapni, ott megtalálható. Szeretném kérdezni, hogy milyen darabokban lehet kapni? Az a tapasztalatom, hogy még ebben a kicsi alagútban is gyönyörűek a növények. Én is állandóan töröm az agyamat az ötleteken, most elhatároztam, hogy kimaradt téglákból magaságyást csinálok és arra tenném rá a fóliaalagutat így nem kellene annyit bujkálni. Szeretném, ha válaszolna és megköszönném. Kaló Béláné

    VálaszTörlés
  2. Kedves Judit! Most olvasom a feltett levelet, ugyanis keresgélek mini sátor fóliatartót, mert a régi amit már több éve vettem a Lidl-be már eléggé tönkre ment. Már a fóliát régen kicseréltem erősebbre. Már több éve ültetek alá salátát, de 2 éve már megpróbálkoztam paprkával és paradicsommal, csak egy baja volt, hogy gyorsan kinőtték magasságban és így tavaly is facölöpeket vertem le és így megemeltem a főliát. Elég macerás és a szél is gyakran megrongáltam. Nagyon ötletes amit itt látok a fényképen és elhatároztam, hogy vásárolok én is ilyen síkhálót, gondolom, hogy ahol az építési anyagokat lehet kapni, ott megtalálható. Szeretném kérdezni, hogy milyen darabokban lehet kapni? Az a tapasztalatom, hogy még ebben a kicsi alagútban is gyönyörűek a növények. Én is állandóan töröm az agyamat az ötleteken, most elhatároztam, hogy kimaradt téglákból magaságyást csinálok és arra tenném rá a fóliaalagutat így nem kellene annyit bujkálni. Szeretném, ha válaszolna és megköszönném. Kaló Béláné

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kaló Béláné! Nekem több éve működik ez a módszer, gyönyörűségeket nevelek alatta, csak ajánlani tudom továbbra is :) Én mindig a Tüzépen veszem, nagy táblákban kapható (10 nm), de nagyon sok mindenre felhasználható később (pl. alacsony mobilkerítést is ezekből készítek a libák számára, amikor nem akarom, hogy a veteményes bizonyos részeire is bejussanak.)

      Sok sikert kívánok!

      Itt meg lehet nézni, hányféle síkháló is kapható, a mi céljainkra tökéletes a legolcsóbb is!

      http://www.tuzepnet.hu/terhalo-1278-3.html

      Törlés