csütörtök, március 06, 2014




Palántatűzdelés, pikírozás - szobából egyenesen a hidegfóliába 1. rész






A palántáimat a lakásban, ablakpárkányon nevelgetem, de nem akarom tűzdelés után is benntartani őket (kivéve kísérleti célból néhány darabot, hogy lássam, mi lesz belőle), de több száz cserepet el sem tudnék benn helyezni, nem beszélve a fényhiányról ennyi növény számára.

Amikor megépítettem a 10 perces hidegfólia sátramat, és be is vetettem, maradt ki egy kis hely, és ez adta az ötletet, mi lenne, ha én rögön oda "tűzdelném" a bent nevelt kis palántákat? Lehet, hogy ez teljesen szakmaiatlan, és a nagy hőváltozást megsínylik a kis palánták, de engem sosem érdekelt, hogy mi a szokás, kísérleti úton szeretem én eldönteni és megtapasztalni valamiről, hogy járható út-e vagy sem?

Szerencsére sehol nincsenek már gyerekkorunk -15 fokos telei, szinte tavasz van télen is, a fólia alatt még kedvezőbb hőmérséklet, köszönhetően fentről a fólia takarásnak, lentről a magaságyás bomló rétegei következtében termelődő hőnek, ezért eldöntöttem, hogy pár kis palántakezdeménnyel próbát teszek, és kiültetem a magaságyásra telepített hidegfólia alá.

Meg is tettem, a paradicsomok akkor még elég picik voltak, ezért azokból csak kettőt vittem magammal, de a brokkoli és karfiol szára egyre csak nyúlt, nem akartam megvárni, hogy nagyon cingár legyen, úgyhogy azokból vittem ki kb. 10-10 növénykét.

A fotón látható a kiültetés utáni állapot. Azt gondoltam, ha nagyon halva született ötlet volt, akkor már másnap lekonyulva-kiterülve találom őket, mert megfáztak, de nem: szépen álltak, semmi változás nem látszódott rajtuk. Azóta eltelt megint 3-4 nap, benéztem a fólia alá, adtam nekik egy kis friss levegőt, és már nőttek is, legalábbis anyai elfogultságomban úgy látom. (Később készítek fotót is, ha már határozott lesz a változás, mindenesetre első körben még működőképesnek is látszik az ötlet: lehet, hogy a hűvösebb miatt lassabban fognak növekedni, de ez még mindig jobb, ha később lesz használható palánta, mint ha benn a melegben és a fényhiányban megnyurgulva nem lesz semmi sem...

1. kép
Egy kis egyet szőrtelen végét használtam a kis palánták óvatos kiemeléséhez: szakszerűen véletlen sem a szárukat fogtam, hanem a levélkénél fogva emeltem ki őket, a gyökeret alátámasztva az ecset végével.

2. kép
Itt már kiültetve láthatók a picikék, az ecsettel készítettem lyukat a földbe, és mikor beeresztettem a növényeket, szintén ügyeltem arra, hogy a gyökérzetük ne hajoljon vissza, hanem szépen a gravitációs iránynak megfelelően lefelé álljon.

Pár hét múlva kiderül, mi lesz belőlük?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése